Er is geen twijfel mogelijk dat abonnementsdiensten in Nederland steeds populairder worden. We worden gelukkiger van het feit dat alles steeds eenvoudiger naar ons toe kan komen. Minder moeite, meer gemak! De consument schrijft zich in voor een maand- of jaarabonnement en kan vervolgens genieten van de voordelen die ze niet krijgen bij eenmalige aankopen. In dit artikel geven we je graag tips hoe je je klanten dezelfde meerwaarde kunt bieden door het gebruik van subscription services. Lees je mee?

#1 Zet de klant centraal

Dit klinkt als een open deur, maar wel één die leidt tot succes! Het is belangrijk om een product of dienst op de markt te brengen waar de consument behoefte aan heeft. Je kunt zeker een bedrijf opzetten die al in de markt zit met een eigen touch, maar vergeet niet dat je ergens in moet uitblinken. Hoe past jouw product of dienst in het leven van een consument? Hoe zorg je ervoor dat de service bijdraagt aan het plezier en gemak van het dagelijks leven? Hoewel bij de meeste bedrijven de focus ligt op het verkopen van het product, staat bij subscription services staat de terugkerende service en klanttevredenheid centraal.

#2 Speel in op de flexibele maatschappij

Binnen onze samenleving is er steeds meer een switch gaande van vastigheid en zekerheid, naar flexibiliteit en snelle service. Waarom zouden we bijvoorbeeld een vaatwasser kopen voor honderden euro’s, als we vervolgens impulsief besluiten om te verhuizen of een lange reis te maken. De consument hoeft niet meer per se eigenaar te zijn van een product, maar hecht meer waarde aan het gemak van een snelle service. Met een abonnement op een vaatwasser, hoeft de consument zich geen zorgen meer te maken over de reparatie. En daarnaast zijn deze abonnementen ook vaak maandelijks of zelfs direct opzegbaar. Een fijn gevoel voor de consument!

#3 Voorkom ingewikkelde betalingen bij abonnementen

De wereld van betalingen wordt steeds ingewikkelder, want er komen steeds meer betaalmethoden bij. Zo kennen we bijvoorbeeld iDEAL, Apple Pay en Klarna, maar er zijn ook mogelijkheden dat je kunt betalen via een qr-code. Een hoop verschillende keuzes dus! Doordat er veel tijd zit in het bijhouden van het betalingsverkeer, is er een grote behoefte aan automatisering rondom deze betalingen. Een payment service provider (PSP) kan bijdragen aan het vereenvoudigen van de transacties. Deze financiële organisatie kan helpen met het verwerken van betalingen, maar ook het beheer en facturatie van abonnementen. Wanneer de betaling dan alsnog mislukt, dan kan deze PSP een herinnering sturen naar de klant. Een verlichting voor jou als ondernemer!

0 Shares:
You May Also Like