Als zelfstandig ondernemer krijg je te maken met de boekhouding. Heb je hier geen verstand van? Dan besteed je dit mogelijk uit aan een accountant of administratiekantoor. In dat geval hoef je zelf vrijwel geen tijd aan de boekhouding te besteden. Nadeel van uitbesteden is dat dit jou geld kost. Hier zit je mogelijk niet op te wachten. Daarom besluit menig ondernemer toch maar zelf aan de slag te gaan met boekhouden. Als je het goed aanpakt, hoef je hier niet betrekkelijk veel tijd in te investeren. Wij vertellen je hier hoe je zo min mogelijk tijd investeert in jouw boekhouding.
1. Automatiseer jouw boekhouding
Om kosten te besparen doe je jouw boekhouding waarschijnlijk zelf. De kans is groot dat je hier Excel voor gebruikt. Dit programma is uitermate geschikt voor boekhouden. In Excel kun je immers alle transacties en factuurbedragen invoeren. Verstuur en/of ontvang je veel facturen? Dan is boekhouden in Excel een tijdrovende klus. Je moet immers alles handmatig invoeren. Als dit je te veel tijd kost, raden wij je aan jouw boekhouding te automatiseren. Boekhoudsoftware kan jou hierbij helpen. Je kunt jouw zakelijke rekening vaak aan zo’n boekhoudprogramma koppelen. Transacties worden dan automatisch ingelezen en dat bespaart je flink wat tijd.
2. Kies voor een online boekhoudprogramma
Gebruik je offline boekhoudsoftware? Dan is het niet altijd even makkelijk om jouw zakelijke rekening aan dit programma te koppelen. Vaak moet je hier een extra koppeling voor aanschaffen. Hierdoor betaal je mogelijk meer voor het programma dan je lief is. Zit je hier niet op te wachten? Kies dan voor een online boekhoudprogramma. Het merendeel van de online programma’s beschikt namelijk over een geïntegreerde koppeling met een zakelijke rekening.
Een online boekhoudprogramma brengt overigens nog een aantal voordelen met zich mee. Zo kun je bijvoorbeeld ook facturen versturen vanuit het programma. Waarom je dit zou doen? Omdat dit je (flink) wat tijdswinst oplevert, zeker als je jouw zakelijke rekening aan de software koppelt. In dat geval zoekt het boekhoudprogramma namelijk de juiste factuur bij iedere transactie. Zodoende hoef je dit niet langer allemaal zelf uit te zoeken. Bijkomend voordeel is dat het programma hierdoor direct jouw btw-aangifte klaarzet. Alle benodigde gegevens worden immers automatisch ingelezen. Het enige wat je hier zelf nog aan moet doen, is de btw-aangifte versturen naar de Belastingdienst.
3. Gebruik een app
Als je een boekhoudpakket aanschaft, kun je voortaan boekhouden met een boekhoudprogramma. Gaat het om online software? Dan krijg je eveneens de beschikking over een app. Niet iedere ondernemer ziet hier het nut van in. Toch is zo’n app een welkome aanvulling als je tijd wilt besparen op de boekhouding. Waarom? Omdat de app jou de mogelijkheid biedt om papieren facturen in te scannen. Dit doe je simpelweg door er een fotootje van te maken.
4. Ga er wekelijks mee aan de slag
Ondanks dat boekhouden misschien niet je favoriete bezigheid is, raden wij je aan er wekelijks tijd in te steken. Waarom? Omdat dit je aan het einde van de maand behoorlijk wat tijdwinst oplevert. Je deelt jouw administratie dan namelijk op in kleine, behapbare stukjes. Op deze manier hoef je niet alles in één keer te doen. En de ervaring leert dat boekhouden je aanzienlijk meer tijd kost als je alles op één dag wilt doen. Maak je er wekelijks een paar uurtjes voor vrij? Dan bespaar je onderaan de streep flink wat tijd.