Momenteel werken we massaal thuis. De één zit aan de keukentafel en de ander op de bank of in bed. De eerste weken is dit lekker, maar na een tijdje moet je toch op zoek naar een plek waar je beter kunt werken zonder last te krijgen van je rug of nek. Lees hier waar je op moet letten als je thuiswerkt.

Houding

Misschien wel het belangrijkste: je houding. Met een verkeerde zithouding zal je snel merken dat je last krijgt van je rug of nek. Kies een goede tafel uit en ga voor een verstelbare stoel. Zo kun je hem op de juiste hoogte instellen en eventueel wat variëren qua hoogte. Heb je geen verstelbare stoel in huis? Het is zeker de moeite waard om hierin te investeren. Vooral als je langere tijd thuiswerkt.

Lichtinval

Voldoende (zon)licht kan je concentratie positief beïnvloeden. Het houdt je niet alleen scherp, maar ook wakker. Een shutter of houten jaloezie van Veneta.com zijn ideaal als zonwering binnen. Deze kun je bijvoorbeeld halfdicht doen. Dit zorgt voor privacy en dat je minder snel afgeleid raakt door dingen die buiten gebeuren. Ook kun je ze op een manier draaien dat je zelf wel van binnen naar buiten kunt kijken, maar anderen niet van buiten naar binnen. Een ander voordeel is dat wanneer je ze helemaal dicht doet, er toch nog voldoende (zon)licht naar binnen komt.

Geen afleiding

Om zo effectief en efficiënt mogelijk te kunnen werken, moet je afleiding zien te voorkomen. Heel belangrijk: zet de televisie uit! Kies ook voor een rustig muziekje en zet deze niet te hard. Wil je liever de radio aan? Ga dan voor een zender waar niet veel wordt gepraat. Gesprekken op de radio kunnen je erg afleiden.

Pauzes

Op je werk heb je pauzes, dus waarom thuis niet? Zorg voor een vast ritme elke dag: dezelfde tijd beginnen, pauze en stoppen. Dit zal je concentratie zeker ten goede komen! Wanneer je pauze hebt of klaar bent met werken, laat het werk dan ook los. Zorg dat je (als dat mogelijk is) werkt in een andere ruimte dan waar je bijvoorbeeld eet of relaxt. Zo kun je het voor jezelf beter scheiden.

0 Shares: